Financieel advieskantoor

Onlangs was ik op zoek naar een geschikt financieel advieskantoor. Nu zie je door de bomen het bos niet meer als je het web raadpleegt. Diverse services worden aangeboden op het gebied van financiële administratie. Het is ook niet per se een veld waarin ik gespecialiseerd ben. Ik nam tijdelijk de administratie waar omdat een collega onverwacht in de ziektewet ging. Nu had ik niet veel ervaring met administratie en de daarbij behorende programma’s. Maar het versturen van verkoopfacturen en het overzien van de kosten was niet een enorme uitdaging. Toch was ik er op een gegeven moment klaar mee. Ik kwam vrij snel terecht op de website van Finovion. Dit is een financieel advieskantoor, of beter gezegd een grote organisatie met diverse financiële kantoren onder zich. Deze opereren door heel Nederland. En hebben ruime ervaring opgebouwd in dit specifieke veld.

Financieel advieskantoor in Nederland

Er waren drie opties die ze aanboden. Zo hadden we de mogelijkheid om permanent de volledige administratie uit te besteden. In eerste instantie vond ik dit een verleidelijke keuze, aangezien ik niet nogmaals voor deze taak gezet wilde worden. De administratie moet niet onderschat worden en daar heeft de organisatie waarvoor ik werk wel een handje van. Een financieel advieskantoor, of de hulp ervan, is een onvermijdelijke noodzaak voor een bedrijf die althans aan de orde grootte voldoet van ons bedrijf. We zetten jaarlijks 5 miljoen om, dus je kunt je voorstellen wat daar allemaal bij komt kijken. Indien je de volledige administratie uit handen geeft. Heb je er dus helemaal geen omkijken naar. Er kan zelfs iemand bij je op kantoor geplaatst worden die zowel de administratie, de belastingaangiften en het jaarwerk voor je uitvoert. Daarnaast heb je zelf de mogelijkheid om de boekingsdocumenten te monitoren en ten alle tijden in te zien. Op deze manier blijf je zelf ook betrokken bij het proces en weet je wat er speelt. Een financieel advieskantoor wordt dan echt een onmisbare schakel in je bedrijf. Je levert de administratie over, maar behoudt het zicht op de cijfers. Een tweede optie is het zelfstandig online boekhouden. Dit houdt in dat je zelfstandig alle kostenfacturen verwerkt, de verkoopfacturen en bankafschriften bijhoudt en upload in de software van Finovion of je eigen administratieprogramma. Er wordt een contactpersoon aangesteld vanuit Finovion die de administratie controleert. Deze maakt eventuele correcties en doet daarnaast de belastingaangiften en het jaarwerk. De laatste optie is dat je alleen tijdelijke hulp inschakelt van een financieel advieskantoor. Dit was uiteindelijk de optie waar wij als bedrijf voor hebben gekozen. Hopelijk keert mijn collega snel terug zodat er geen overbruggingsperiode hoeft plaats te vinden tussen de controller van Finovion en mijn collega. Deze kan ik namelijk niet meer vervullen. Deze derde optie is met name van belang indien je tijdelijk capaciteitsproblemen hebt. Een financieel advieskantoor springt dan ad hoc in en verwerkt alle administratieve achterstanden. Ze stellen bedrijfsspecifieke rapportages op en bespreken de cijfers met het management. Hier heb je dan geen omkijken meer naar.

Website Finovion

Een pluspunt van de website van Finovion is, dat indien je op zoek bent naar een financieel advieskantoor je alle kantoren kan zien in de regio’s in Nederland.  Ze bieden allerlei diensten, die ik nog niet allemaal heb kunnen bespreken. Dit met name omdat ik zelf alleen ervaring heb met de administratie service van Finovion. De volgende services bieden ze:

  • Online boekhouding
  • Belastingaangifte
  • Pre-audit diensten

En nog een reeks andere services. Voor een volledig overzicht adviseer ik je om de website van Finovion raad te plegen. Je kunt ook makkelijk een vraag stellen via het online platform en ze verschaffen zelfs een tool om je tarief te berekenen.