Proces verbeteren in vier stappen

Stel je voor:  je hebt een bedrijf dat een goed product maakt. Je hebt een enorme omzet, maar toch maak je amper winst. Hoe is dat mogelijk? Wanneer je op onderzoek uitgaat, merk je dat je op verschillende punten van het productieproces veel tijd laat liggen. Soms is een chauffeur aan het wachten op een lading, terwijl hij of zij eigenlijk op weg zou moeten zijn. Andere momenten is de ene afdeling aan het wachten op de andere afdeling: niemand is dan efficiënt aan het werk! Al deze problemen kunnen worden opgelost door procesverbetering. Door het totale proces te verbeteren, maak je het product sneller en tegen een lagere prijs. Hoe kun jij op een zorgvuldige manier jouw proces verbeteren?

  • Wat zijn de absolute vereisten?
  • Het behouden van kwaliteit
  • Contact met de klant
  • Implementeren en bijhouden

 Ga je een proces verbeteren, dan moet je één centrale vraag beantwoorden: wat zijn de absolute vereisten om het product te kunnen leveren? Laten we een voorbeeld pakken. Wanneer je een stalen balk maakt, zul je die balk eerst produceren en moeten inpakken. Vervolgens moet hij ook verplaatst worden naar een winkel in het land, of rechtstreeks naar de klant. Er zijn een aantal stappen in dit proces die je dus kunt bekijken, te beginnen bij productie. Wordt al je productiecapaciteit volledig benut? Heb je genoeg klanten om voortdurend te produceren, of ligt de helft van de machines stil? Wil je een proces verbeteren, richt je dan alleen op de kern van de zaak en bekijk waar je de procedure kunt versoepelen. Hetzelfde principe gaat op als je kijkt naar hoe de producten worden verpakt. Hoeveel producten gaan er bijvoorbeeld in één verpakking en is dat optimaal? Tot slot transport. Ook daar wordt regelmatig tijd verloren. Neemt een chauffeur alle producten die naar dezelfde streek moeten tegelijk mee, of rijdt hij meerdere keren? Is het überhaupt noodzakelijk om meerdere chauffeurs dezelfde kant op te sturen? Dit zijn allemaal vragen die je kunt stellen als je probeert een proces te verbeteren.    

Proces verbeteren doe je voor de klant

Ieder managementboek zal je vertellen dat je met procesverbetering veel geld kunt besparen. Dat is echter niet de voornaamste reden om ermee te beginnen. Alles draait uiteindelijk om de klant. Kun jij je proces zo verbeteren dat de klant daar beter van wordt, dan zul je uiteindelijk meer winst maken. De klant koopt niet alleen meer producten, maar kan ook eerder worden geholpen. Jouw bedrijf krijgt een goede naam en de klant zal sneller besluiten om bij jou af te nemen. Wil je een proces verbeteren? Zorg er dan dus altijd voor dat de kwaliteit van je product goed blijft. Als het product uiteindelijk minder waard is voor de klant, heeft alle besparing geen zin! Heb je eenmaal een aantal fouten opgespoord, begin dan met het implementeren van oplossingen. Daar zijn verschillende methodes voor. Riktade kan je helpen één van deze methodes toe te passen. Op hun site, riktade.nl vind je meer informatie over hun kijk op procesverbetering. Je ziet gelijk wat dit bedrijf voor jou kan betekenen.  

Lean werken voor beginners

Een van de methodes waar dit bedrijf mee werkt is Lean. Lean is een erkende methode om een proces te verbeteren. De term ‘lean’ betekent het wegsnijden van overbodige onderdelen, wat eigenlijk precies is wat je aan het doen bent. Wil jij met Lean aan de slag? Laat je medewerkers dan nadenken over één vraag: op welke plekken in mijn procedure voeg ik waarde toe voor de klant? Als je dat weet, kun je beginnen met bijschaven!